Miten toimii kaasuasiat muualla kuin Suomessa? Tämä on usein kysytty kysymys karavaanareiden kesken, jotka suunnittelevat matkaa keskiseen tai eteläiseen Eurooppaan. Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta, kaikki riippuu oikeastaan eniten matkasi pituudesta, tavastasi matkustaa ja tarpeistasi. Tämä postaus on aika pitkä, mutta selvittänee tätä ns. "kaasuviidakkoa".
Suunnitteletko kuukauden kesälomareissua, talvea etelässä vai aiotko reissata ympäri Eurooppaa? Viihdytkö pääasiassa sähkön varassa leirintäalueilla vai oletko mieluummin matkaparkeissa tai luonnossa vapaaparkissa?
Luvallisia vaihtoehtoja kaasun suhteen on kaksi.
1) Ostaa kustakin maasta heidän markkinoilla oleva kaasupullo ja hankkia siihen tarvittava liitin
2) Hankkia LPG-tankkipullo ulkoisella täytöllä
Itse olen asunut täyspäiväisesti autossa vuodesta 2009, viihdyn luonnossa ja matkaparkeissa, leirintäalueiden palveluja en oikeastaan tarvitse ollenkaan. Kaasua siis kuluu aika mukavasti ilman sähköverkkoa, koska lämmitys, jääkaappi ja liesi käyttää sitä. Olen nähnyt näiden vuosien aikana muutoksen kaasua koskevissa asioissa, niin LPG- jakeluverkostossa kuin luvattoman täytön puuttumiseen. Tiesitkö, että suomipullon täyttäminen on laitonta, mutta sitä kuitenkin vielä tehdään? Joissakin maissa enemmän, joissakin vähemmän tai ei ollenkaan ja selvä suuntaus on, että luvaton täyttö vähentyy ja vaikeutuu. Miksi se sitten on luvatonta? Koska näissä tavallisissa kaasupulloissa ei ole ylitäytön suojaa ja niiden pullojen täyttäminen on aiheuttanut vuosien aikana onnettomuuksia.
Netistä saa usein lukea, että miksi hankkia LPG- tankkipullo, kun suomipulloillakin pärjää? Kaikki riippuu taas tavastasi matkata. Suomipullon täyttäminen ei onnistu systemaattisesti (päinvastoin), tiedän tämän oikein hyvin, kun olen niitä myös itse täytellyt ensimmäiset vuodet (ensimmäisen oman täyttöadapterin hankin 2010 ja sillä onnistuikin aika hyvin täyttö!). Jos joku sanoo sinulle, että suomipulloilla pärjää Euroopassa, niin vastaus on väärä. Eurooppa on hyvin laaja käsite ja voi antaa sinulle väärän kuvan kaasuasioista ennen matkaasi. Voit joutua tekemään töitä ja ajelemaan laajemminkin, jotta löydät aseman, joka suomipullosi suostuu tankkaamaan. Netissä annetaan toisinaan liian ruusuinen kuva täyttöasemista, ikään kuin suomipullon täyttäminen onnistuisi laajasti ja helposti.
Yllä kuva joistakin liittimistä, eri maiden omiin pulloihin. Kuvateksti on englanniksi, sillä käytän tässä vanhoja ottamiani kuvia blogistani. Näitä liittimiä käytin ensimmäisella vuoden kestoisella matkalla, jolloin reissukilsoja kertyi lähes 30.000 ja maita monia. Jo tämän ekan reissun aikana totesin kaasuasiat aloittelijalle hiukan hankalaksi ja ties kuinka monen maan pantit pulloista jäivät tietysti saamatta, kun eihän se ranskalainen pullo loppunut Ranskassa vaan Kreikassa, kreikkalainen pullo Italiassa, italialainen pullo Espanjassa jne. Suomeen päädyin silloiselta reissulta kahden marokkolaisen pullon kanssa, jotka täytettiin viimeisen kerran Portugalissa hankkimallani adapterilla (kuva alla). Ei kovin järkevää vai mitä sellaiselle matkaajalle, joka vaihtelee maita usein ja tekee pidempiä reissuja?
Yllä olevalla kuvan adapterilla reissasinkin sitten vuoteen 2016 asti, ennen kuin hankin virallisen LPG-tankkipullon. Eli tuolla täyttelin suomipulloa (joka on luvatonta). Pidin aina huolen, että pullo, jota olin täyttämässä oli tyhjä ja kun täytin sen, en koskaan laittanut enempää kuin 22 litraa 11 kilon pulloon. Tämä toimikin monet vuodet oikein hyvin. Tämä on vaikeutunut monin paikoin mahdottomaksi ja ei onnistu enää samoin, kuin vielä 2010- luvun alussa laajaltikin. Toki esim Espanjassa ja Portugalissa löytyy vieläkin ne monelle tutut pisteet joissa täytetään, mutta systemaattinen täyttö joka puolella ei onnistu. Ranskassa ei esim ollenkaan. Tai no onnistui vielä muutama vuosi sitten tietyillä automaattiasemilla, klo 17 jälkeen, kun henkilökuntaa ei ollut paikalla. Näitäkin paikkoja varten sai nähdä hiukan vaivaa ja ajella välillä useampaan paikkaan "kyttäämään" pääseekö tankkaamaan. Usein kaasupiste laitettiin kiinni, kun henkilökunnan päivä oli täysi, vain polttoainepumput toimivat automaatin kautta. Kerran taas sain "elämäni huudot" Algarvessa huoltoaseman henkilökunnalta, kun täyttelin muina naisina pulloa. Algarvesta löytyy vieläkin ilmeisesti ainakin yksi asema, joka suomipulloja täyttelee mitään kyselemättä. Heiltä muuten tuon adapterin ostinkin silloin vuonna 2010 talvella! Asemia on tietysti Algarvesssa useampikin, mutta ei niitä, jotka täyttäisivät minkäänlaisia pulloja ilman virallista ulosvetoa auton ulkopuolelta.
Mitä sitten on LPG/GPL/Autogas ja tälle kaasulle tarkoitettu virallinen tankkipullo, sekä sen säädökset? Kaikki em. ovat samaa kaasua, eri maissa on vain eri nimityksiä ja tällä propaanin ja butaanin seoksella on paikasta ja maasta riippuen erilaisia sekoitussuhteita. Mitä enemmän seoksessa on propaania, sitä paremmin se toimii kylmemmissä olosuhteissa.
Yllä olevassa kuvassa on hankkimani LPG-tankkipullo, jonka ostin Hollannista vuonna 2016. Tässä pullossa on ylitäytön suoja, jolloin turvallisuusriskiä ei ole. Silloin tämä kevyempi versio maksoi 295 e, edullisempiakin vaihtoehtoja oli n.250 euron hintaan. Tähän hankin eri maiden liittimiä ja täyttäminen olikin helppoa useamman vuoden. Mutta mutta. Pelkästään virallinen ylitäytön suojan omaava tankkipullo ei riitä, vaan autoon tulee tehdä virallinen ns. ulkoisen täytön veto. Moni huoltoasema ei siis täytä enää virallistakaan pulloa, ilman ulkoista täyttöluukkua. Tarvitset siis virallisen pullon JA ulkoisen täyttöluukun ja sen jälkeen voit matkustaa missä tahansa Euroopassa täysin huoletta, joilla on LPG-asemia.
Yllä olevassa kuvassa on erilaisia adaptereita, joita tarvitset liikkuessasi LPG-maissa. Niitä on nyt ainakin neljää erilaista käytössä ja setin hinta on n. 30-60 e, riippuen mistä tilaat. LPG-pullon/pullojen tulee olla myös kiinteästi asennettu. Omassa retkiautossani asennus on tehty siten, että tankkipullo on se taaempi pullo, jolloin voin Suomessa helposti vaihdella suomipulloa ja tankkipullo pysyy kiinteänä siellä takana.
![]() |
Täyttöaukko autoni ulkopuolella ja eri maiden adaptereita, joilla tankkaus onnistuu. |
Itselläni täyttöaukko on tehty suoraan retkeilyautoni kylkeen, mutta tähänkin on monia tapoja. Joni ja Sara, jotka asuvat myös autossaan, ovat fiksusti asentaneet täyttöaukon retkikseensä takapuskurin kautta läpiviennillä, jolloin säästyy peltiin tehtävä aukko, vaikka se todella pieni onkin. Mutta oikea tapa, että saat pullosi huoletta täyteen millä tahansa kaasun tankkausasemalla on läpivienti ulos.
Viimeisin täyttökertani Ranskan puolella oli tammikuussa 2025 ja hiukan hankalaksi oli tehty täyttäminen niiltä osin, että valvonta on erittäin tarkkaa. Et voi vain tankata kaasua, vaan ensin piti käydä kassalla ja kertoa määrä paljonko haluat, jonka jälkeen he "avaavat" tankkauspisteen. Määrä ei tietenkään ollut tiedossa koska pullo ei ollut tyhjä ja ns. hatusta heitin, että 10 eurolla. Mikäli en olisi käyttänyt koko rahan edestä olisi pitänyt palata huoltoaseman kassalle ja vaihtorahat saisi takaisin. Kympillä sai kuitenkin jo 11 litraa kaasua ja matkaa oli helppo jatkaa.
![]() |
Tankkaus käynnissä Sardiniassa 14.2.2025 ja henkilökunta tuli tankkaamaan. Litrahinta 0.72 e, eli pullollisen hinnaksi olisi tullut 15.84 e, aika edullista. |
Joissakin maissa, kuten Kreikassa ja nyt täällä Italiassa, kaasun tankkaa aina huoltamon henkilökunta. Tämähän on vain plussaa, kun joku muu tekee työn puolestasi :).
LPG kaasu on yleensä myös edullisempaa, kuin ostaisit kunkin maan täyttöpulloja. 11 kiloa, eli noin 22 litraa maksaa noin 15-20 euroa maasta riippuen. Suomessa esim 11 kilon pullo maksaa nyt helmikuussa 2025 jopa yli tuplat ja esim Ranskassa triplat. Eikä tarvitse irrotella pulloja vaihtopulloihin, vaan näpsästi tankata lisää kaasua, kuten tankkaisit polttoainetta autoosi.
Hyödyllistä on ladata puhelimeen sovellus, josta löytyy kaikki tankkausasemat kaasulle, mylpg.eu
Helmikuussa 2025 LPG asemia on sivuston mukaan 75 maassa ja tankkauspisteitä lähes 50.000. Esimerkiksi Saksassa 6500, Ranskassa 1500, Kreikassa 1300, Italiassa 2000 ja Espanjassa lähes tuhat.
LPG-pulloja löytyy mm. tästä osoitteesta gaswinkel.com
Suomessa caravan liikkeet ovat vielä aika lailla pihalla näistä kaasujutuista, mutta löytyy myös heitä, joilta asennus onnistuu. Asennuksia tekee ainakin Etelä-Suomessa Suomen Vaunuosa Oy Klaukkalassa sekä Keski-Suomessa Jyväs-Caravan, Jyväskylässä.
Bloggasin näistä kaasuasioista ensimmäisen kerran jo lähes kymmenen vuotta sitten, tosin englanniksi ja olen saanut paljon yksityisviestejä vuosien varrella asian tiimoilta. Nyt oli hyvä päivittää asiaa taas ja vieläpä suomeksi, toivottavasti tästä postauksesta on hyötyä teille, jotka suunnittelette kenties sitä ensimmäistä pidempää matkaa Suomen ulkopuolelle.
Mukavia reissuja kaikille ja aurinkoiset terveiset kauniilta Sardinian saarelta,
Olka alias Nomadish
nomadish.blogspot.com Instagram the_nomadish
Kiitos. Olen juuri itse asennuttanut kiinteän pullon ja lähden kuukauden kuluttua Portugaliin. Jännittää vähän noiden adaptereiden ulkonäön epävarmuus eri maissa. Eiköhän se onnistu kysymällä.
ReplyDelete