Nomadish

Nomadish

2 September 2021

Ruokaa ja yrttejä (postausta toisaalta 9.2.2021)

 


Yrttejä, kokkausta, mehua ja mun elämäni eka virkkuutyö valmistui giagian (kreikkalaisten isoäitien voisi sanoa sitkeillä opeilla) Kreikan satamassa. No eka työ on aina eka työ.
 
Mutta mitäs uutta yrteistä? Olen paikallisen ystäväni kanssa opetellut nyt yrttejä ja villivihanneksia upeissa keleissä. Lievästi olin pettynyt kun mun lempiyrttiä "marathoa" ei nähty kertaakaan. Maratho on villifenkoli, tillin näköinen härpäkkä, josta kerätään lehdet ja maistuu anikselle.
 
Yksi isoäiti tiesi, että mä etsin marathoa. Eilen tuli kiva satsi autolle, kun rouva toi lahjaksi. Oli ollut "katsikoiden" (vuohien), kanssa ylemmällä rinteellä käppäilemässä ja toi mullekin :). Putsasin ja leikkasin sopiviin satseihin auton pakkaseen, paitsi yksi annos ulos, jotta sain tehtyä tänään papusoppaa. Järettömän hyvä liitto tämä soppa.
 
Sipulia, tomskua, paprikaa, papuja, villipinaattia, valkosipulia ja marathoa tuoreena, mausteeksi suolaa, chiliä ja pippuria. Siitä on hyvä soppa tehty. Kolme tuntia kyllä meni ennen kuin kippoon sai.
 
Ja toinen isoäiti toi appelsiineja, sitruunoita ja greippejä. Niistä taasen syntyi pariksi aamuksi taas kunnon vitamiinipläjäys.
 
Huomenna kehtaan viedä tätä soppaa myös heille maistiin. Uusi virkkuutyökin ehti alle siinä soppaa keitellessä. Ei oo mitään niin kivaa kun, että saa oppia uusia itselle mielenkiintoisia juttuja <3. Kreikka ja sen isoäidit!
 
"maratho- yrtti"

 



mun eka virkkuu, niin ylpeä itsestäni :)

No comments:

Post a Comment

Thank you for leaving a comment, they are always welcome in English, Finnish, Dutch or French, others I need google translate :)